”Parentezele” ajută părinții și sugarii să facă ”conversație” și stimulează dezvoltarea limbajului

Folosite virtual în toate limbile pământului, parantezele înseamnă un stil de vorbire care atrage atenția sugarului. Părinții adoptă gramatica și cuvintele simple și în plus sunetele exagerate aproape fără să se gândească la acest lucru. Dar dacă părinții ar ști că modul în care vorbesc ar putea ajuta sugarul să învețe, ar putea acest lucru să modifice vorbirea? Un studiu recent de la Institute for Learning & Brain Sciences (I-LABS) de la University of Washington sugerează că da, spre beneficiul copilului. Cercetătorii au examinat modul în care instruirea părinților legat de aceste paranteze afectează utilizarea lor de către adulți și sugarii lor și au demonstrat că creșteree utilizării parantezelor duce la stimularea abilităților viitoare de limbaj ale copiilor. Studiul a fost publicat în Proceedings of the National Academy of Sciences și arată că părinții care au participat la sesiuni individuale de instruire au folosit aceste paranteze mai des față de un grup de părinți de control, neinstruiți iar instruirea a produs mai multe ”runde de conversație” părinte-copil și a crescut abilitățile de vorbire ale copilului luni de zile mai târziu. ”Știm de ceva vreme să folosirea parantezelor se asociază cu ameliorarea prognosticelor limbajului: Dar nu știam de ce. Credem că aceste paranteze ușurează învățarea limbajului din cauza unei structuri lingvistice mai simple și a sunetelor exagerate. Credem acum că aceste paranteze funcționează pentru că sunt un fel de cârlig social pentru creierul sugarului – tonalitatea înaltă și tempo-ul mai lent sunt angajante din punct de vedere social și invită copilul să răspundă”, spune Patricia Kuhl, codirecto și profesor de știința vorbirii și auzului la UW. Parantezele nu sunt ceea ce numim în mod comun ”limbaj de bebeluș” care este generat de o mulțime de sunete prostețti și cuvinte fără sens. Sunt vorbire complet gramaticală care implică cuvinte reale, vocale lungite și tonuri angajate ale vocii. Vorbitul direct către copil, acest limbaj sună fericit și angajat și ajută copilul să stea conectat social cu părinții săi și să răspundă chiar și prin gângurit. Într-un studiu din 2008, cercetătorii de la I-LABS au urmărit folosirea parantezelor între adulți și sugarii lor de 6 luni și au arătat că sugarii ai căror părinți au participat la sesiuni de instruire au gângurit mai mult și au produs mai multe cuvinte la vârsta de 14 luni față de cei ai căror părinți nu au primit îndrumări privind tehnica. Noul studiu se concentrează pe prognosticul pe termen lung al instruirii părinților și la modul în care duce la modificări ale limbajului părinților, ale conversației părinte-copil și, eventual în limbajul copilului la vârsta de 18 luni. ”Nu am știut că părinții vor răspunde așa de pozitiv la informație despre propriul limbaj și cum afectează acesta dezvoltarea limbajului copilului. Instruirea le-a oferit părinților un soi de instrument de măsurare și a funcționat”, spune Naja Ferjan Ramírez, conferențiar la UW. Pentru evaluarea limbajului toate familiile din studiu au primit un recorder mic pe care l-a purtat copilul într-o vestă special concepută timp de 4 week-end-uri separate la vârstele de 6, 19, 14 și 18 luni. Aparatul a înregistrat și părinții și copiii pe durata de 2 zile consecutiv, integral pentru ca cercetătorii să poată măsura folosirea parantezelor, rândul la conversației părinte-copil și producția limbajului copilului – gângurit și cuvint. Instruirile părinților s-au efectuat la 6, 10 și 14 luni. 48 de familii au fost distribuite randomizat pentru instruire, ghidaj și feedback despre strategiile de comunicare folosind paranteze, vorbire directă către copil, angajarea copilului în schimburi cunoscute sub numele de rânduri de conversație. La revizuirea înregistrărilor cu părinții cercetărorii au derulat comportamentul lingvinstic al părinților și au măsurat funcție de niște ținte pentru dezvoltarea limbajului copilului. Părinții au fost încurajați să includă limbajul ca parte a rutinei zilnice și au primit sfaturi pentru interacțiune sub formă de carduri de la Vroom, un program al Bezos Family Foundation. Toți părinții din studiu foloseau deja parantezele la începutul proiectului dar folosirea lor a variat mult. Cei din grupul instruit au învățat mai mult despre beneficiile cognitive și sociale ale parantezelor, când și cum să le folosească pentru a promova interacțiunea cu copilul și despre efectele parantezelor asupra dezvoltării limbajului copilului. Rezultatele au arătat că instruirea a dus la creșterea utilizării parantezelor și a vocalizării sugarilor care au continuat și după finalul sesiunilor de instruire a părinților. Între 14 și 18 luni familiile instruite au prezentat un salt drastic al rândului la conversație și vocalizarea copilului. Copiii părinților instruiți au produs cuvinte reale – precum banana sau lapte – de aproape 2 ori mai frecvent față de cei ai părinților din grupul control. Chestionarea părinților a estimat că vocabularul copiilor de 18 luni conținea în medie circa 100 de cuvinte mai mult la cei din familiile instruirte față de 60 de cuvinte în cazul copiilor din grupul control. ”Știm că abilitățile de limbaj la vârsta de sugar prezic stadiile următoare ale dezvoltării limbajului  așa că stimularea comportamentelor de limbaj la sugar poate avea efecte de tip casacdă asupra dezvoltării vorbirii în timp”, spune Ferjan Ramírez iar dr. Kuhl adaugă: ”Limbajul a evoluat pentru a facilita abilitățile de comunicare socială care sunt esențiale pentru supraviețuirea speciilor. În acest studiu am observat la prima mână cum limbajul părinților și angajarea socială pot promova răspunsurile sugarilor care devin din gângurit cuvinte și apoi propoziții, educând copilul în arta comunicării umane”.

După Kim Eckart. University of Washington. „‘Parentese’ helps parents, babies make ‘conversation’ and boosts language development.” ScienceDaily. Febr. 2020.

Articol: Naja Ferjan Ramírez, Sarah Roseberry Lytle, Patricia K. Kuhl. Parent coaching increases conversational turns and advances infant language development. Proceedings of the National Academy of Sciences, Feb. 3, 2020

Sursa: https://www.sciencedaily.com/releases/2020/02/200203151158.htm?fbclid=IwAR1-fOkYRc8nLDchw1_oIq82dtOe4spAZe1bfiHyHqp5FyEh46Plhboc3yI