Ca părinți, ne dorim cu toții copii fericiți și sănătoși. Dar nu numai atât, ne dorim ca ei să fie deștepți. Tot mai multe cercetări despre dezvoltarea precoce a creierului arată că există unele lucruri simple pe care părinții le pot face pentru a începe să crească un copil care este curios despre lume și gata să învețe. Aceste activități educative precoce sunt simple și nu necesită ecrane. Academia Americană de Pediatrie (AAP) recomandă ca părinții să vobească cu pediatri despre cum pot crea un mediu suportiv, stimulativ pentru copilul lor încă de la naștere, un mediu care să promoveze dezvoltarea creierului și să construiască abilitățile sociale și emoționale necesare pentru a pregăti copilul pentru școală. De la naștere sunt recomandate următoarele activități zilnice:
1) Cititul împreună ca activitate zilnică, distractivă, familială. AAP recomandă acest lucru pentru a construi abilitățile de limbaj, alfabetizare și socio-emoționale care să dureze o viață; nu este niciodată prea devreme pentru a citi copilului; cercetările sugerează că cititul pentru copil activează părți din creier care formează bazele pentru limbaj, alfabetizare și imaginație;
2) Rimele, joaca, discuțiile, cântatul și îmbrățișările dese pe parcursul zilei; AAP încurajează părinții să folosească jocul pentru a asigura sănătatea și etapele de dezvoltare ale copilului începând de la naștere; Idei? Iată câteva modalități în funcție de vârsta copilului: discuții cu copilul despre ceea ce se află în jurul lor, acasă, la magazin, în călătorii; înrolarea precoce în programe și activități de calitate, vizite la muzeul sau biblioteca locală, poveștile de seară;
3) Construirea unei rutine pentru masă, joacă și somn; acestea ajută copiii să știe la ce să se aștepte și ce se așteaptă de la ei; spălarea dinților, citirea unei povești, somn, de exemplu, este un mod minunat de a structura rutina de seară pentru somn a copilului; mâncatul a cel puțin 3 mese zilnic cu familia se asociază cu copii mai sănătoși, conform studiilor;
4) Recompensarea succeselor în fiecare zi (mai ales a eforturilor către ținte precum ajutatul altora); dacă copilul este surprins făcând ceva bine atunci trebuie lăudat; lauda din partea celor apropiați este o recompensă foarte puternică; părinții trebuie să discute cu pediatrul despre cum să modeleze și să managerieze comprotamentul copilului, cum să modeleze un comportament bun și să îl întărească folosind tehnici de disciplină pozitive care construiesc abilități de auto-stăpânire; abilitățile sociale, emoționale și comportamentale ale copilului sunt egal de importante pentru succesul la școală;
5) Dezvoltarea de relații care sunt bune, se bazează pe respect și sunt stabile; o relație puternică părinte-copil ajută la protecție împotriva efectelor adverse ale experiențelor din copilărie, situații traumatice care pot diminua șansa copilului de a se descurca bine la școală; în timp de se străduie să învețe copilul despre relații sănătoase și alegerea înțeleaptă a prietenilor, părinții trebuie să nu uite să le fie copiilor model prin propria lor viață; demonstrarea unor abilități bune de relaționare cu soțul/soția și timpul dedicat cultivării de prietenii aproapiate cu alții sunt la fel de importante (dacă nu chiar mai importante) decât discuția despre aceste abilități.
Părintele este cel mai bun educator al copilului. Nu este necesară o anume jucărie pentru ca un copil să atingă nivelul următor de dezvoltare. Nu există nici o aplicație care să învețe un părinte să citească copilului său. Este foarte ușor ca părinții să cadă pradă marketing-ului dar adevărul este că părintele este tot ceea ce copilul are nevoie pentru a porni pe calea pregătirii pentru școală, cu cititul zilnic, cu rimele, rutinile, recompensele și construcirea de relații.
După American Academy of Pediatrics
Sursa: https://www.healthychildren.org/English/ages-stages/baby/Pages/The-Secret-to-a-Smarter-Baby.aspx