Implicarea precoce a taţilor în creşterea copiilor se asociază cu impulsionarea dezvoltării mentale a copilului

All For Desktop

Foto: Confused baby boy hand touch ear; Shutterstock ID 195954584; PO: today.com

Taţii care interacţionează mai mult cu copiii lor în primele luni de viaţă ale acestuia pot avea un impact pozitiv asupra dezvoltării cognitive a copilului. Într-un studiu publicat în Infant Mental Health Journal, cercetătorii de la Imperial College London, King’s College London şi Oxford University au urmărit modul în care taţii au interacţionat cu copiii lor la vârsta de 3 luni şi au măsurat dezvoltarea cognitivă a copiilor la peste un an după aceea şi au aflat că copiii ai căror taţi au fost mai angajaţi şi mai activi în joaca cu copilul în primele luni de viaţă au avut scoruri mai bune la testele cognitive la vârsta de 2 ani. Cercetătorii spun că în timp ce un număr de factori sunt critici pentru dezvoltarea copilului şi legătura ne-explorată încă dintre cantitatea interacţiunii precoce tată-copil poate fi una importantă. Profesorul Paul Ramchandani, de la Department of Medicine de la Imperial spune: „Chiar şi la vârsta de 3 luni aceste interacţiuni tată-copil pot prezice o dezvoltare cognitivă pozitivă la aproape 2 ani ulterior ceea ce înseamnă că e vorba de ceva important pentru dezvoltarea ulterioară, domeniu puţin explorat anterior”. Cercetătorii au înregistrat video interacţiunea taţilor cu copiii lor în timpul jocului fără jucării la vârsta de 3 ani şi pe durata citirii unei cărţi la vârsta de 2 ani. Aceste înregistrări video au fost evaluate independent de cercetători instruiţi la 3 şi 24 de luni pentru a cuantifica aceste interacţiuni. La 2 ani a fost evaluată dezvoltarea cognitivă a copilului folosind scala standardizată Bayley care implică sarcini precum recunoaşterea culorilor şi formelor. După analiza a peste 128 de perechi tată-copil şi evaluarea unor factori precum venitul şi vârsta taţilor a fost identificată o corelaţie pozitivă între gradul angajării taţilor şi scorul copiilor la testele cognitive. Taţii cu implicare mai pozitivă au avut copii cu scoruri mai bune de dezvoltare mentală. Mai mult, această asociere pozitivă a fost observată indiferent de sexul copilului ceea ce înseamnă că jocul precoce al tatălui cu copilul este important indiferent de sexul copilului şi nu doar pentru băieţi aşa cum se credea anterior. Dr Vaheshta Sethna de la Institute of Psychiatry, Psychology & Neuroscience (IoPPN) de la King’s College London, spune: „Am aflat şi că acei copii care interacţionează cu taţi calmi, sensibili şi mai puţin anxioşi pe durata citirii unei cărţi au avut o dezvoltare cognitivă mai bună la 2 ani, inclusiv privind rezolvarea unei probleme, atenţia şi abilităţile limbajului şi sociale. Aceasta sugerează că cititul pentru copil poate sprijini dezvoltarea cognitivă şi învăţarea acestor copii. Rezultatele noastre subliniază importanţa sprijinirii taţilor pentru a interacţiona mai pozitiv cu copiii încă de la început. Intervenţiile care încurajează angajarea tată-copil prin împărtăşirea de emoţii pozitive şi citit sprijină dezvoltarea cognitivă a copilului”. Studiul oferă o nouă fereastră spre evaluarea implicării tatălui în creşterea copilului dar au existat şi unele limitări: taţii recrutaţi pentru studiu au făcut parte dintr-o populaţie bine educată iar evaluarea interacţiunii s-a efectuat prin scurte înregistrări video care pot să nu fie reprezentative pentru alte situaţii. Profesorul Ramchandani conclude: „În cazul părinţilor mai angajaţi pozitiv poate fi vorba de mai multe lucruri pozitive în viaţa lor, în general.  Tot ce putem spune este că avem acum un semnal care pare a fi important. Mesajul clar pentru noii taţi este să se implice în joaca cu copilul lor chiar dacă copiii sunt foarte mici pentru că această interacţiune poate avea un efect pozitiv”.

Articol: Father-child interactions at 3 months and 24 months: Contributions to children s cognitive development at 24 months, Emily Perry, Jill Domoney, Jane Iles, Lamprini Psychogiou, Natasha E.L. Rowbotham, Alan Stein, Lynne Murray & Paul G. Ramchandani, Infant Mental Health Journal, Aprilie 2017.

Sursa: http://www.medicalnewstoday.com/releases/317368.php