Cum protejează laptele matern împotriva afecţiunii intestinale severe la prematuri

Cercetătorii au lăudat de mult timp laptele pentru abilitatea sa de a stimula sistemul imun al sugarilor. Acum, un studiu recent condus de cercetătorii de la Johns Hopkins ne oferă noi dovezi despre aceste capacităţi după ce au descoperit că laptele matern poate proteja împotriva unei boli intestinale severe care afectează prematurii. Enterocolita ulcero-necrotică este foarte frecventă la prematuri, prematurii fiind afectaţi de această boală în 80% din cazuri. Dr. David Hackam, chirurg pediatru la Johns Hopkins Medicine din Baltimore şi colegii săi au arătat că o proteină din laptele matern uman şi animal – numită factor de creştere epidermală (EGF) – protejează şoarecii prematuri de enterocolită ulcero-necrotică. „Ştiam de ceva timp că laptele matern poate proteja prematurii de leziuni intestinale dar cum şi de ce se întâmplă asta a fost cumva un mister. Credem că rezultatele noastre rezolvă o piesă mare a misterului acestei afecţiuni”, spune Dr. Hackam. Rezultatele acestui studiu au fost publicate în Mucosal Immunology. Enterocolita ulcero-necrotică este o afecţiune caracterizată prin inflamaţia şi decesul ţesutului intestinal. Apare cel mai adesea la prematuri, circa 80% din cazuri. Este o afecţiune severă, decesul survenind în 1 din 4 din cazurile de prematuri care fac această boală. În prezent, tratamentul enterocolitei ulcero-necrotice implică înlăturarea ţesutului intestinal mort. Chiar dacă această strategie poate fi eficientă, Dr. Hackam şi colegii săi notează că prematurii rămân adesea cu porţiuni insuficiente de intestin ceea ce duce la complicaţii pe termen îndelungat precum sindromul de intestin scurt. Ca atare, cercetătorii spun că sunt necesare de urgenţă noi terapii pentru enterocolita ulcero-necrotică şi speră că rezultatele lor vor putea aduce astfel de terapii. Cercetări mai vechi ale Dr. Hackam şi ale colegilor săi au arătat că leziunile intestinale din enterocolita ulcero-necrotică sunt produse mai ales de o proteină numită receptor 4 toll-like (TLR4). În mod normal, această proteină reglează modul în care sistemul imun răspunde la bacterii. In intestinul unui prematur această proteină reglează diferenţierea celulară şi creşterea intestinală. Cercetătorii explică cum se colonizează intestinul prematurilor cu bacterii imediat după naştere pentru a ajuta prematurii să se adapteze la noul lor mediu. Dar în intestinul prematurilor proteina TLR4 pierde controlul şi anulează aportul de oxigen al intestinului determinând leziuni intestinale. În cel mai recent studiu echipa a expus celule intestinale imature – din care unele au fost pre-tratate cu lapte matern – la bacteriile responsabile de scoaterea de sub control a proteinei TLR4. Au arătat astfel că expresia TLR4 a fost redusă în celulele pre-tratate cu lapte matern. Acest lucru nu s-a întâmplat însă atunci când celulele au fost tratate cu lapte matern pre-încălzit ceea ce sugerează că expresia proteinei TLR4 a fost scăzută de o proteină sensibilă la căldură. Una din bine cunoscutele proteine sensibile la căldură din laptele matern este factorul de creştere epidermală – EGF – care promovează creşterea şi dezvoltarea celulară. După înlăturarea acestei proteine din laptele matern acesta nu a mai fost capabil să reducă expresia TLR4 indicând că EGF are un rol critic în inhibarea proprietăţilor TLR 4 de către laptele matern. Apoi, Dr. Hackam şi colegii săi au alimentat cu lapte matern sau apă sărată pui de şoareci născuţi prematur înainte de a-i injecta cu bacterii care fac ca TLR4 să ducă la moartea celulară observată în enterocolita ulcero-necrotică. Cercetătorii au descoperit că, comparativ cu şoarecii prematuri alimentaţi cu apă sărată, cei alimentaţi cu lapte matern au avut nivele mult mai mici de TLR4 în intestin şi nivele reduse ale produşilor chimici imuni care declanşează inflamaţia. Aceşti şoricei au avut mai puţine celule intestinale moarte iar celulele lor intestinale sănătoase au continuat să se multiplice. Pentru a confirma efectul protectiv al laptelui matern împotriva enterocolitei ulcero-necrotice se datorează EGF, echipa a alimentat cu lapte matern şoareci prematuri care au primit un medicament care a dezactivat receptorii lor la proteină. Aceşti şoareci au continuat să dezvolte enterocolită ulcero-necrotică. Într-un alt experiment, cercetătorii au testat efectele laptelui matern pe şoricei care aveau deja enterocolită ulcero-necrotică şi au observat mai puţine celule moarte ceea ce indică faptul că laptele matern reduce severitatea bolii. Comentând pe marginea rezultatelor studiului, Dr. Misty Good, de la Children’s Hospital of Pittsburgh şi University of Pittsburgh Medical Center, spune „per global, rezultatele arată că EGF este un factor cheie prezent în laptele matern care previne debutul enterocolitei ulcero-necrotice în două moduri: previne decesul celulelor intertinale şi în acelaşi timp reface creşterea celulară care promovează vindecarea intestinală”. În plus, Dr. Good spune că rezultatele lor subliniază importanţa alimentării prematurilor cu lapte matern pentru a preveni enterocolita ulcero-necrotică. „Descoperirea că unul din componentele laptelui matern care protejează împotriva enterocolitei ulcero-necrotice ar putea deschide drumul spre noi terapii pentru cei aproape o jumătate de milion de prematuri cu risc născuţi în SUA în fiecare an”.

După  Honor Whiteman